fredag den 3. april 2015

Peanutchokokage på sorte bønner...

Føj hvor jeg nyder ferien. I dag sov jeg til kl 9, hvilket er temmelig længe for mig. Det var skønt. Jeg var udhvilet og solen skinnede. Jeg startede formiddagen ud med en solid morgenmad og så gik jeg ellers i gang med at male vores entre. Da min gravide kone helst ikke skal være for meget i dampene pakkede jeg to madpakker og en kande the og slæbte hende med i botanisk have. Vi spise madpakker og nød solen. Virkelig skønt!

Nu er klokken så blevet op ad eftermiddag og jeg har lyst til kage. Heldigvis havde jeg stadig en dåse sorte bønner i køleskabet, så jeg har bagt kage ud fra denne opskrift.
Jeg eksperimenterede med peanuts i dag og det blev knald godt!


Peanutchokokage:
6 pers

50g saltede peanuts
2 æg
1 dåse (240g) sorte bønner
1 tsk vanillepulver
50g sukrin
50g palmesukker
1 tsk bagepulver
50g kakaopulver
50g mandelmel
60-70g mørk chokolade (jeg brugte 72%)

Kog bønnerne i ca. 10 minutter. Hæld vandet fra og skyl dem i koldt vand. Kom alle ingredienserne undtagen chokolade og peanuts i en skål og blend det til en ensartet dej. Herefter hakkes chokoladen groft og kommes i dejen. Kom også peanuts i og vend det sammen.
Brug en lille bageform og beklæd den med bagepapir. Bages ved 200grader i ca. 20 minutter.

Tip: Mens kagen bager, kan du lave en topping ved at blende peanuts til peanutbutter eller bruge en købe peanutbutter.

Rigtig god påske!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar